Kadına Biçilen Toplumsal Rollerden Ev Ortamı-Annelik Özelinden Feminist Sanata Bakış
Anahtar Kelimeler:
Feminist Sanat, Ev Ortamı, Annelik, Kadına Biçilen RollerÖzet
Feminist sanat ortaya çıktığı andan itibaren farklı dönemlerin farklı sorunlarına o günün yöntemleri ile dikkat çekmeye çalışmıştır. Her dönem feminist sanatın ilgisini çeken konuların ağırlığı değişse de ana özne olan kadın sorunları üzerine üretimler yapılmaya devam edilmiştir. İşte bu çalışmada ikinci kuşak feminist sanatçılardan ön plana çıkanlarının, kadına biçilen rollere ve onun dayatmalarına karşı ortaya koydukları eserler incelenmiştir. Bu noktada çalışmaların da genişliği dikkate alınarak ev ortamı ve annelik özelinde verilen eserler analiz edilerek, feminist sanatçıların bu konu ile ilgili verdiği eserler ve bu eserlerde ön plana çıkan özellikler ortaya konmuştur. Bu eserler incelendiğinde, klasik materyallerin dışına çıkıldığı, oluşturulan kadın imgelerine tepkisel bir yaklaşım sergilendiği ve çalışmaların hem bireysel hem de bir ekip çalışması olması önem arz eden bir durumdur
Referanslar
americanart.si.edu. (2022, 10 21). americanart.si.edu: https://americanart.si.edu/artwork/dollhouse-35885 adresinden alındı.
Antmen, A. (2008). Sanat-Cinsiyet; Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri, İletişim Yay., İstanbul.
Antmen, A. (2017). Kimlikli Bedenler: Sanat, Kimlik Cinsiyet. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Ben Davis, “What Mierle Laderman Ukeles’s ‘Maintenance Art’ Can Still Teach Us Today”, Artnet, 20 Eylül 2016.
Boran, A. (2017, 02 26). Sanat ve Emek / Emeğim Eserim Olacak. e-skop sanat tatihi eleştirisi: https://www.e-skop.com/skopbulten/sanat-ve-emek-emegim-eserim-olacak/3289 adresinden alındı
Coşmuş, S. (2008). Feminist söylem açısından televizyon reklamlarında sunulan kadın imgesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Couma Peterson, T. (1999). Shaping The Fragments of Art and Life, Miriam Schapiro, Harry N.Abrams Incorporated, New York, s. 69.
Çekil Konrat, E. (2022). Türkiye’de çağdaş sanatçıların annelik deneyimleri. yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 28, 99-110. doi: 10.17484/yedi.1049534
Direk, Z. (2018). Cinsiyetli Olmak Sosyal Bilimlere Feminist Bakışlar. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Ersen, N L. (2010). Feminist Sanatın Kadın Sanatçılara Etkisi: Miriam Schapiro, Tracey Emin ve Andrea Dezsö Örnekleri Üzerinden Kadın Zanaatı/Sanatı, Yedi DEÜ GSF Dergisi, Sayı 4, s.74.
Gök, S. (2020). 1960 Sonrası Sanatta Cinsiyet Kavramı Üzerinden Mekân Algısı. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Türkiye Cumhuriyeti: Sakarya Üniversitesi.
Jillian Steinhauer, “How Mierle Laderman Ukeles Turned Maintenance Work into Art”, hyperallergic, 10 Şubat 2017
Jürgenssen B. (21.12.2006). “Jacquelıne Rugo Weibliche Selbstbespiegelungen-Birgit Jürgenssen In Der Galerie Hubert Winter” birgitjuergenssen.com:https://birgitjuergenssen.com/bibliographie/ausstellungskritiken/rugo2006 adresinden alındı.
Kerr, L. (2014, 08 09). 3gals1guy. 3gals1guy.wordpress: https://3gals1guy.wordpress.com/2014/08/19/untitled-film-still-10-1978-cindy-sherman/ adresinden alındı
Maya, D. (2021, 11. 3). Şalom Dergi. Şalom Dergi: https://dergi.salom.com.tr/yazar?id=10 adresinden alındı.
Mulvey, L., (2016), “Görsel Zevk ve Anlatı Sineması”, Sanat Cinsiyet Sanat Tarihi ve Feminist Eleştirisi, (5. baskı), ed. Ahu Antmen/çev. Esin Soğancılar ve Ahu Antmen, İletişim Yayınları, İstanbul.
Otman, S. (2020). Sanatta Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Feminizm: Judy Chicago ve Nur Koçak Karşılaştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Antalya, Türkiye Cumhuriyeti: Akdeniz Üniversitesi.
Öğüt, Hande (2012). “Kadın Sanatında Yabancılaşma ve Yabancılaştırma’’. http://kritisyen.blogspot.com.tr/2012/03/yabanclastrmayan-sanat-feministolamaz.html (Erişim Tarihi: 23 03 2012).
Peterson, C. (1999). Miriam Schapiro: Shaping the Fragments of Art and Life. Newyork: Harry N. Abrams Publishers.
Ricci, B. (2022, 10 21). Artland magazine. magazine.artland.com: https://magazine.artland.com/portraits-of-america-cindy-shermans-untitled-film-stills/ adresinden alındı.
Sankır, H. (2010). Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Anlamlandırılış Biçiminin “Kadın Sanatçı Kimliği”nin Oluşum Sürecine Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar Dergisi, s. 1-26.
Steinhauer, J. (2017, 02 10). hyperallergic.com. “How Mierle Laderman Ukeles Turned Maintenance Work into Art”: https://hyperallergic.com/355255/how-mierle-laderman-ukeles-turned-maintenance-work-into-art/ adresinden alındı
Toprak, A. (2018). Feminist Bir Yaklaşımla Nil Yalter’in, Sanat Ortamına Katkısı. Akdeniz Kadın Çalışmaları ve Toplumsal Cinsiyet Dergisi, 215-234.
Görsel Kaynak
Görsel 1: https://news.artnet.com/art-world/women-house-judy-chicago-national-museum-women-arts-1234649.
Görsel 2: https://blogs.getty.edu/pacificstandardtime/explore-the-era/archives/i103/.
Görsel 3: https://hyperallergic.com/355255/how-mierle-laderman-ukeles-turned-maintenance-work-into-art/.
Görsel 4: https://zorbatv.com/sanat/gorsel-sanatlar/bir-baskaldiri-olarak-feminist-sanat.
Görsel 5: https://www.moma.org/collection/works/56520.
Görsel 6: https://www.moma.org/collection/works/56555.
Görsel 7: https://birgitjuergenssen.com/werke/fotos/ph1578 (16.09.2018).
Görsel 8: https://birgitjuergenssen.com/werke/#filter=.zeichnungen.