Social Gender Construction Under the Effect of Visual Culture and Its Manifestation in Graphic Design

Authors

Keywords:

Kültür, Görsel Kültür, Grafik tasarım,, Cinsiyet, Toplumsal Cinsiyet.

Abstract

ABSTRACT 

Culture is the collection of unwritten norms enabling people to live in harmony and order from the past to the present. Having started with images, visual communication later continued via speech and text. Despite presenting itself in a myriad of ways throughout the ages, in this age of technology, there is an increased trend towards nonverbal communication among modern people racing against time. Visual culture is how the cultural perspective that changes dependent on technology is structured via visual siege. As one bonus of visual culture, social gender perceptions shift with quick acceleration. Speed-message algorithm provided for developing mass communication tools opened the doors to visibility from producer to consumer. Graphic design tools that manage this algorithm best effectively in this age act as salient message carriers. As they manage social perception with constructed designs, they also provide space and income to the consumer. 

The aim of this study is to seek an answer to the question, “What are the manifestations of visual culture reflections on the graphic design domain with its interaction on social gender?”. Accordingly, eight pieces of magazine advertisement graphics analyzed via the survey model have been examined according to Van Dijk’s “discourse analysis” model. Through the discourse analysis method, advertisement graphic samples studied in this research have been evaluated within the context of constructed micro and macro structures that were re-adapted in line with graphic design principles. Microstructures are analyzed according to typography and font styles, color use, and holistic construct in design, while macro structures are included in the research according to pictograms and symbols, active and passive sentence structures, and visual use. In light of the detected findings, it is suggested that advertisement graphics in hand change according to past and present-day, but in both periods, visual elements are prepared by utilizing social gender perceptions efficiently.

ÖZET

Kültür geçmişten günümüze insanoğlunun belirli bir anlayış ve düzen halinde yaşamasını sağlayan yazısız anlayışlar bütünüdür. İmge ile başlayan görsel iletişim, konuşma ve yazı ile devam etmiştir. Yüzyıllar boyu farklı biçimlerde karşımıza çıksa da günümüz teknoloji çağında zamanla yarışan insanın, sözsüz iletişime meyili artmıştır. Görsel kültür; teknolojiye bağlı değişen kültür anlayışının görsel kuşatma ile biçimlendirilmesi halidir. Görsel kültürün bir getirisi olarak, toplumsal cinsiyet algıları hızlı bir ivme ile değişkenlik göstermektedir. Gelişen kitle iletişim araçları üzerinde sunulan hız-mesaj algoritması, üreticiden tüketiciye görünür olmanın kapılarını açmıştır. Günümüzde bu algoritmayı en iyi şekilde yöneten Grafik tasarım mecraları, önemli bir mesaj taşıyıcı niteliğindedir. Toplumun algısını yapılan tasarımlar sayesinde yönlendirirken, aynı zamanda tüketiciye alan ve rant sağlamaktadır. 

Çalışmada “Görsel kültür yansımalarının, toplumsal cinsiyet üzerindeki etkileşimi ile birlikte grafik tasarım alanındaki görünümleri nasıldır?” sorusuna cevap aranmıştır. Bu kapsamda, tarama modeline bağlı olarak ele alınan 8 adet dergi reklam grafiği Van Dijk’ın “söylem analizi” modeline göre incelenmiştir. Araştırmada konu edilen reklam grafiği örnekleri, söylem analizi yöntemi altında grafik tasarım ilkelerine göre yeniden uyarlanarak oluşturulan mikro ve makro yapılar kapsamında değerlendirilmiştir. Mikro yapılar; tipografi ve font biçimleri, renk kullanımı, tasarımda bütünsel yapı açısından incelenirken, Makro yapılar; piktogram ve semboller, etken ve edilgen cümle yapıları, görsel kullanımı üzerinden araştırmaya konu edilmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda; hazırlanan reklam grafiklerinin bulunduğu döneme ait geçmiş ve günümüzde değişkenlik gösterdiği, ancak her iki dönemde de görsel unsurların toplumsal cinsiyet algısını etkin biçimde kullanarak hazırlandığı görülmektedir.

References

Albayrak, A. (2020) Görsel Sanatlarda İmge Kavramı. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi, Ekim 2020 Cilt 2 Sayı 2 (133-163) DOI: 10.47956/bmsd.799645.

Altay, D. (2005) McLuhan, Kadife Karanlık (Haz. Nurdoğan Rigel, Gül Batuş vd.) İstanbul: Su yayınevi.

Aşkın, M. (2010). Kimlik ve Giydirilmiş Kimlikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (2), 213-220.

Aydoğdu, H. (2010). Modern Kimlikte Öznenin Ölümü. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (10).

Barnard, M. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ankara: Ütopya Yayınevi.

Bhasin, K. (2003). Toplumsal Cinsiyet / Bize Yüklenen Roller (Çev. Ay, K.), Kadav Yayınları

Bilginer Erdoğan, Ş. (2021). Görsel Kültürün Küresel Kültüre Dönüşmesinde Kitle İletişim Araçlarının Rolü. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25 (3), 109-126.

Butler, J. (2016). Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Alt Üst Edilmesi. (Çev. Ertür, B.) İstanbul: Metis Yayınları.

Cornell, R.W. (1987). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. (Çev. Soydemir, C.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Çitçi, E. (2009). "Görsel Kültür Elemanı Olarak 20. YY'da Afişin Toplumsal Süreçlere Etkisi" [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.

Dülgeroğlu-Yavuz, S. (2007). Sosyal, Kültürel ve Psikolojik Açılardan Grafik Tasarım ve Tüketim Süreçleri. Grafik Tasarım, 2, 46-49.

Edles, L. D. (2005). Uygulamalı Kültürel Sosyoloji, (Çev. Cumhur Atay). İstanbul: Babil Yayınları.

Elliott, R. (1996). Discourse Analysis: Exploring Action, Function and Conflict in Social Texts. Marketing Intelligence & Planning. 14, 6, 65.

Ergun, D. (2000). Kimlikler Kıskacında Ulusal Kişilik. Ankara: İmge Kitabevi.

Erkman, F. (1987). Göstergebilime Giriş (1. Basım). İstanbul: Alan yayıncılık

Gombrich, E.H. (2020). Sanatın Öyküsü. (Çev. E.Erduran, Ö.Erduran) Remzi Kitabevi

Haviland, W. (2008). Kültürel Antropoloji. (Çev. H. İnaç, S. Çiftçi). İstanbul: Kaknüs Yayınları.

İnan, N. (2019). Yeni Medyada Reklamın Dönüşümü: Dijital Görsel Kültür Bağlamında Televizyon ve İnternet Reklamlarının Karşılaştırmalı Analizi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Ege Üniversitesi.

Julier, G. (2006). From Visual Culture to Design Culture. Design Issues, 22(1), 64-76.

Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Karslı, Ö. (2016). Ernst Cassirer'de Kültürün Anlamı. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 1(2), 38-58. DOI: 10.24013/jomelips.253442.

Kıral B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (15), 170-189.

Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology (2nd ed.). Thousand Oaks, CA:Sage.

Kula-Demir, N. (2006). Kültürel Değişimlerin Reklamlarda Kadın ve Erkek Rol-Modelerine Yansıması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 285-304.

Lott, B. Mauso D. (2002). Gender Development: Social Learning, Encyclopedia of Women and Gender Sex Similarities and Differences and The Impact of Society on Gender, (Editor in chief: Worell, J.), USA: Academic Press.

Nar, M. Ş. (2015). Küreselleşmenin Tüketim Kültürü Üzerindeki Etkisi: Teknoloji Tüketimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 941-954.

Oğuz, E. S. (2011). Toplum Bilimlerinde Kültür Kavramı. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28(2), 123-139.

Paklacı B. (2019). Görsel Kültür Unsurlarından Hareketle 21. Yüzyılda Kültür Endüstrisi Ve Tüketim Toplumu. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi] Trakya Üniversitesi.

Ragins, B. R. ve Winkel, D. E. (2011). Gender, Emotion and Power in Work Relationships. Human Resource Management Review, 21(4), 377-393.

Rogoff, I. (1998). Studying Visual Culture. London ve New York: Routledge. https://w3.ric.edu/faculty/rpotter/temp/rogoff.pdf

Scoot W. (2010). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi. (Çev. Demirler D., Dinçer, F.), Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, 12, 112 - 138.

Sevindik, O., Erdem, R. ve Bostancı, E. (20-19). Grafik Tasarım ve Kültür. [Kavramdan Pratiğe Kimlik İnşaası]. Ankara, Sonçağ Akademi Yayınları.

Şahin M. (2019). Kültür Aktarımında Toplumsal Cinsiyetin Rolü, Akademik Hassasiyetler, 6 (11), 233 - 249.

Tavin, K. and Hausman, J. (2004). Art Education and Visual Culture in the Age of Globalization. Community, Collaboration, and Culture, 57(5), 47-52.

Uluocak, Ş., Gökulu G., Bilir, O., E. Karacık, N., ve Özbay, D. (2014). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Kadına Yönelik Şiddet. Ankara: Paradigma Akademi Yayınları.

Van Dijk, T. A. (2001). “Multidisciplinary CDA: A Plea for Diversity”. Methods of Critical Discourse Analysis. Eds. Ruth Wodak, Michael Meyer. London: Sage, 95-120

Van Dijk, T. A. (2009). “Critical Discourse Studies: A Sociocognitive Approach”. Methods of Critical Discourse Analysis (2nd edition). Eds. Ruth Wodak, Michael Meyer. London: Sage, 63-85. https://discourses.org/wp-content/uploads/2022/07/Teun-A.-van-Dijk-2015-Critical-discourse-studies.pdf

Williams, R. (2017). Kültür ve Toplum 1780-1950. (Çev. U. Kocabaşoğlu), İstanbul: İletişim Yayınları.

Wood, L., A. & Kroger, R., O. (2000). Doing Discourse Analysis: Methods for Studying Action in Talk and Text. Lodan: Sage

Yaman, H. (2021). Küreselleşme ve Medya İlişkisi, Yerel Yayıncılık Modelleri ve Türkiye Örneği. Kriter Yayınevi.

Yapar Gönenç, A. (2005). Mcluhan ve Teknolojik Gerekircilik, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, (23) 25 - 33.

Yardım, G. & Doğruel, H. (2019). Eleştirel Söylem Çözümlemesi Bağlamında Haber Metinlerinin İncelenmesi: Pippa Bacca Cinayeti Örneği . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 137-148 . DOI: 10.17680/erciyesiletisim.516124

https://www.opel.com.tr/araclar/mokka-ailesi/mokka-e/genel-bakis.html?utm_source=sektorel&utm_campaign=mokka_sektorel_aralik_22

https://www.oguztopoglu.com/2014/06/docteur-renaud-paris-ruj-1963-nostaljik.html

https://www.johnlewis.com/browse/beauty/womens-fragrance/_/N-a63

https://www.amazon.com/-/es/Volkswagen-Anuncio-cl%C3%A1sico-diferentes-tama%C3%B1os/dp/B01N8WX5RA

https://issuu.com/autotriti/docs/atr-1-2023_low

https://www.paratic.com/eski-reklam-afisleri

https://tr.pinterest.com/pin/803681495976552473/

https://www.kerastase.com.tr/

Published

2023-05-31