Zamanın Katmanlı Temsili: Resim Sanatında Kolaj ve Çağdaş Perspektifler

Authors

  • Menekşe ŞAHİN KARADAL BOLU ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ

Keywords:

Kolaj, Sanatta zaman, Modern sanat

Abstract

Bu araştırma, resimde kolaj tekniğinin zamanın görsel temsilinde kullanılışını incelemektedir. Kolaj, tarihsel olarak birçok kültürde görülmüş bir tekniktir. Resim sanatında da yaygın şekilde kullanılmaktadır. Modern sanatta, Kübizm döneminde ilk olarak Picasso ve Braque tarafından kullanılmıştır. Bu çalışmada sanatçıların resimde kolaj tekniği kullanarak, zamanın karmaşık yapısını nasıl ele aldıkları incelenmiştir. Bunun için literatür taranarak, basılı ve elektronik kaynaklar toplanmıştır.  Bu çalışmadan elde edilen en önemli sonuçlara göre, zamanın katmanlı temsilinin resim sanatında kolaj tekniği ile kolaylıkla örtüşebildiği ve zamanın katmanlı temsillerini yansıtan çalışmalar olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, Robert Rauschenberg, Antoni Tàpies ve Romare Bearden gibi sanatçıların eserlerinden örneklere yer verilmiştir.

References

Başaran, Z. (2006). Resim Eğitiminde Parça-Bütün İlişkisi Açısından Kolaj Tekniğinin Önemi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul, https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/478162 (5.07.2023).

Bayçu, S. (2018). Robert Rauschenberg, Ressam ve Eseri Üzerine Eğlenceye Dönüşen Sanat Pratiği, Resim, Sanat ve Tasarım Dergisi , (22) , 33-47, https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/41779/504042 (08.07.2023).

Burunsuz, M. (2020). Alternatif Biçimlendirme Tavrı ve Malzeme Kullanımıyla Antoni Tàpies, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, Cilt: 6, Sayı:2, 51-60, https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijca/issue/58821/749378 (03.07.2023).

Carter, R. (2003). The Art of Romare Bearden A Resource for Teachers, National Gallery of Art, Washington.

https://www.nga.gov/content/dam/ngaweb/Education/learning-resources/teaching-packets/pdfs/bearden-tchpk.pdf (08.07.2023).

Güneş, N. (2013). Resim Sanatında Kolaj, Asamblaj ve Türk Resmine Yansımaları, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Edirne, https://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/1547 (14.08.2023).

https://artsandculture.google.com/story/fwXRKmaV1qNpJA?hl=tr(28.08.2023).

https://beardenfoundation.org/romare-bearden/ (02.08.2023).

https://post.moma.org/part-2-art-has-no-borders-rauschenberg-overseas-culture-interchange/ (20.08.2023).

İsgilip, Arzu İzmit (2014). Pablo Picasso ve George Braque’ın Kübist Dönem Eserlerinde Form- Işık İlişkisi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Edirne,

https://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/trakya/2587/0120225.pdf?sequence=1 (20.08.2023)

Kaplanoğlu, L. (2011). Resimde Zaman ve Eşzamanlılık, Sanat Dergisi, Sayı:19, 65-74,

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2607/33552 (28.08.2023)

Lynton, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü, Çev. Cevat Çapan, Sadi Öziş, Birinci Basım,Remzi Kitabevi, İstanbul.

Moma, Antoni Tàpies, https://www.moma.org/artists/4823 (28.08.2023)

Oskay, A. (2001). Kübizmde Kolaj, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: İstanbul, https://polen.itu.edu.tr/items/4d244ca6-d3d0-4b0a-bcb2-3e8c241f4198 (02.08.2023)

Özgenç N. ve Güler M. (2016). Rönesans Dönemi Dini Konulu Resimlerde Anakronizma. Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:3, Sayı: 9, Aralık, 86-96, https://acikerisim.sakarya.edu.tr/bitstream/handle/20.500.12619/96518/432156891_3331%20Neslihan%20%c3%96ZGEN%c3%87.pdf?sequence=1&isAllowed=y (28.08.2023).

Saluk, Z. (2023). Resim Sanatında Katmanlı Anların İzlekleri, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi: Edirne, https://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/8504 (20.08.2023).

Tàpies,T. Galeri, https://www.tonitapies.com/en/antoni-tapies-main/ (20.08.2023)

TDK, https://sozluk.gov.tr/,2013 (02.08.2023)

Turani, A. (1983). Dünya Sanat Tarihi, İş Bankası Kültür Yay., Üçüncü Baskı, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.

GÖRSEL KAYNAKÇA

Resim 1. https://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/trakya/2587/0120225.pdf?sequence=1 (20.08.2023)

Resim 2. https://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/trakya/2587/0120225.pdf?sequence=1 (20.08.2023)

Resim 3. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2607/33552 (28.08.2023).

Resim 4. https://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/8504 (20.08.2023).

Resim 5. (https://artsandculture.google.com/story/fwXRKmaV1qNpJA?hl=tr) (20.08.2023).

Resim 6. https://www.rauschenbergfoundation.org/art/artwork/tracer (02.08.2023).

Resim 7. https://www.moma.org/collection/works/78435?artist_id=5809&page=1&sov_referrer=artist (28.08.2023).

Resim 8. https://beardenfoundation.org/romare-bearden/( 02.08.2023).

Resim 9. https://beardenfoundation.org/romare-bearden/( 02.08.2023).

Published

2023-10-10