Kahn Mimarlığında Doğa-Mekan-İnsan İlişkilerinin Yorumlanması Üzerine Bir Değerlendirme

Authors

Keywords:

Tasarım ve Felsefe, Louis I. Kahn, Doğa, Mekan, İnsan

Abstract

Mimarlıkta sonuç ürünün fiziksel gerçekliği mimariyi uygulamaya-eyleme dayalı bir pratik olarak görme yanılgısına neden olur. Fakat mimari ürün ilk olarak mimarın düşüncesinde oluşmakta ve süreç boyunca şekillenerek eyleme dönüşmektedir. Mimarın felsefe ile ilişkisi ise olağan bir şekilde bu noktada gerçekleşmektedir. Doğa-mekân-insan gibi mimarlığın ve felsefenin keşişim noktasında yer alan ortak kavramlar tasarımın birincil etmenlerini oluşturur. Tasarımda soyut ve somut olanın bütünlüğü ve mimarinin özgünlüğü ise derin bir düşünme etkinliği ile mümkündür.

Modern mimarlığın önemli isimlerinden olan Louis I. Kahn (1901-1974), hem eserleri hem de düşünme sistemi bakımınından dönemin diğer mimarlarından ayrılır. Sadece kendisinin ne yapmak istediğini değil, yapının ne olmak istediğini de sorgulayan Kahn, şeylerin doğasını anlamaya çalışarak onların birlikteliğindeki düzeni aramıştır. Bu doğrultuda ortaya çıkan ürün felsefeyle yakın bir ilişki içinde biçimlenmektedir. Onun tasarım anlayışındaki eleştirel yaklaşımının ve anlamaya yönelik sorduğu soruların mimarlığa olan yansımaları incelenmiştir. İlk olarak Kahn’ın doğa, mekân ve insan kavramları çerçevesinde mimarlığa dair söylemleri ortaya konmuş, seçilen örnekler üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Kahn’ın eserlerinde görülmektedir ki mimarlık sadece ölçülebilir fiziksel varlıktan öte ölçülemeyenin de ifadesinden oluşmaktadır ve Kahn’ın özgünlüğü bu ifadenin gücüyle var olur.

Author Biography

Kemal Reha KAVAS, Akdeniz Üniversitesi

Akdeniz Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü’nde görev yapmaktadır. Mimarlıkta Lisans ve yüksek lisans derecelerini ODTÜ’den almıştır (2002, 2005). Doktora derecesini 2009 yılında ODTÜ’den mimarlık tarihi alanından almıştır. Başlıca araştırma alanları arasında mimarlık tarihi ve kuramı, çevre estetiği ve yerel mimarlık araştırmaları yer almaktadır.  

References

Akkaya, N.N. (2017). Turgut Cansever ve Louis I. Kahn Mimarileri Üzerine Soruşturmalar: Bodrum Sualti Arkeoloji Enstitüsü, Kimbell Sanat Müzesi. Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Retrieved from Ulusal Tez Merkezi | Anasayfa (yok.gov.tr)

Akkaya, N. N. (2017). Louis I. Kahn, Light is the Theme: Louis I. Kahn and the Kimbell Art Museum: Comments on Architecture. Milel ve Nihal: İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi, 14 (2), 213-218. doi:10.17131/milel.377667.

Ashraf, K. K. (2007). Taking place: Landscape in the architecture of Louis Kahn. Journal of Architectural Education, 61(2), 48-58. doi:10.1111/j.1531-314x.2007.00149.x

Aydınlı, S. (2002). Epistemolojik Açıdan Mekan Yorumu., A. Şentürer, Ş. Ural, A. Atasoy (Ed.), Mimarlık ve Felsefe (s. 40-51) içinde. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Burton, J. (1983). Notes from Volume Zero: Louis Kahn and the Language of God. The MIT Press on behalf of Perspecta, 20, 69-90. doi: 10.2307/1567067

Burton, J. 1998. Philosophical Differences in the Thoughts of Louis I. Kahn and Martin Heidegger. Cloud-Cuckoo-Land: International Journal of Architectural Theory, 2. Retrieved from https://www.cloud-cuckoo.net/openarchive/wolke/eng/Subjects/982/Burton/burton_t.html. [Son Erişim Tarihi: 26.04.2023].

Brownlee, D. B., De Long, D. G., Scully, V. J., Mudford, G., & Kahn, L. I. (1991). Louis I. Kahn: in the realm of architecture. New York : Rizzoli International Publications.

Ching, F., Jarzombek, M., Prakash, V. (2017). A Global History of Architecture, Second. New Jersey: Wiley & Sons.

Coloqhoun,A. (2005). Mimari Eleştiri Yazıları. (2. Baskı). (A. Cengizkan Çev.).Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı. (Orjinal eserin basım tarihi 1981).

Frampton, K. (1983). Towards a Critical Regionalism: Six Points for an Architecture of Resistance. In H. Foster (Ed.), The Anti-Aesthetic, Essays on Post-Modern Culture, (pp. 16-30), Port Townsend, Washington: Bay Press.

Hartoonian, G. (2008). Louis I Kahn @ 40s: Architecture in the 1950s. Architectural Theory Review, 13(1), 3-28. doi: 10.1080/13264820801915096

Hershberger, R. G. (1970). Architecture and meaning. Journal of Aesthetic Education, 4(4), 37-55. doi: 10.2307/3331285

Gargus, J. (1995). Mathesis Bound: Kahn's Geometry and Its Context. In 83rd ACSA Annual Meeting, 106-114. Retrieved from ACSA.AM.83.28.pdf (acsa-arch.org)

Gülgönen, A. (2002). Louis Kahn’la İlgili Notlar. Kolektif (Ed.), Louis Kahn ve Tarih. Modern Mimarlığın Öncüleri (s. 17-24) içinde, İstanbul: Boyut Yayın Grubu.

Güvenç, A. (2002). Kahn ‘’ Kahn is… ‘’dır. Kolektif (Ed.) Louis Kahn ve Tarih. Modern Mimarlığın Öncüleri (s. 9-15) içinde, İstanbul: Boyut Yayın Grubu.

İnam, A. 2002. Mimarın Felsefeden Devşirebilecekleri Üzerine. A. Şentürer, Ş. Ural, A. Atasoy (Ed.), Mimarlık ve Felsefe (s. 126-131) içinde. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Kahn, I., L. (1955). Order and Form. Perspecta, 3, 47-63. doi:10.2307/1566835

Kahn, L., I., (1959) New frontiers in architecture. In: A. Latour (Ed.), Louis I. Kahn: Writings, Lectures, Interviews. New York: Rizzoli.

Kahn, I., L. (2011). Light is the theme: Louis I. Kahn and the Kimbell Art Museum: Comments on Architecture, New Haven – London: Yale Üniversity Press.

Koç, Y. M. F., & Gür, Ş. Ö. (2019). Anarşizmin Mimarisi Olabilir mi?. Yakın Mimarlık Dergisi, 2(2), 40-62. Retrieved from yakin-mimarlik-dergisi-sayi-4.pdf (neu.edu.tr)

Köseoğlu, E. (2017). Louis I. Kahn Yapılarının Biçim Dili. Mimarlık, 394. Retrieved from

http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=408&RecID=4151 [Son Erişim Tarihi: 12.01.2019].

Ksiazek, S. (1993). Architectural culture in the fifties: Louis Kahn and the national assembly complex in Dhaka. The Journal of the Society of Architectural Historians, 52(4), 416-435. doi: 10.2307/990866.

Leslie, S. W., (1939). A Different Kind of Beauty”: Scientific and Architectural Style in I. M. Pei’s Mesa Laboratory and Louis Kahn’s Salk Institute. Historical Studies in the Natural Sciences, 38 (2), 173–221. doi: 10.1525/hsns.2008.38.2.173

Lesser, W. (2017). You say to brick: The life of Louis Kahn. New York: Straus and Giroux.

Lutolli, B., & Jashanica, K. (2022). Kahn's light: The measurable and the unmeasurable of the Bangladesh National Assembly Building. Frontiers of Architectural Research, 11(1), 89-102. doi:10.1016/j.foar.2021.09.005

Lobell, J., (1979). Between Silence and Light, Spirit in the Architecture of Louis I. Kahn. Boston: Shambhala Publication

McCarter, R., (2005). Louis I. Kahn. New York: Phaidon Press Inc.

McCarter, R. (2016). Starting with the square: parallels in practice in the works of Josef Albers and Louis Kahn. Journal of Visual Culture, 15(3), 357-366. doi: 10.1177/1470412916665147

Mattern, S., (2010). Geometries of Reading, Light of Learning: Louis I. Kahn’s Library at Phillips Exeter, Nexus Network Journal, 12 (3), 389-420. doi:10.1007/s00004-010-0042-4

Namazian, A., Mehdipour, A., (2012). Louis Kahn, Identity Architecture, 51(14), 60-64.

https://www.researchgate.net/publication/309855504_Identity_Architecture_Louise_Kahn [Son Erişim Tarihi: 13.01.2019].

Nelson, P. (1959). Design for Tomorrow. Perspecta, 5, 58-65. doi: 10.2307/1566881

Noormohammadi, S. (2012). Essential human qualities in strengthening place identity as expressed in Louis Kahn’s architectural theory. In H. Casakin, F. Bernardo (Ed.), The Role of Place Identity in the Perception, Understanding, and Design of Built Environments (pp. 22-34), Bentham Science Publishers. eISBN: 9978-1-60805-413-8

Örnek, Y. (2015). Mimarlık ve Felsefe: Çağdaş Filozofların Mimarlığı Yeniden Düşünmesi. ETHOS: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 8(2), 125-139. Retrieved from: http://hdl.handle.net/20.500.12566/285

Pallasmaa, J., (2011). Tenin gözleri: Mimarlık ve duyular. (4. Baskı). ( A. U. Kılıç, Çev.). Yem Yayınları. (Orjinal eserin basım tarihi 2005).

Rabifard, M. (2011). The Integration of Form and Structure in The Work of Louis Kahn, Phd. Thesis, Eastern Mediterranean University. Institute of Graduate Studies and Research, Ankara.

Ramussen, S., E., (2018). Yaşanan mimari. (18. Baskı). (Ö. Erduran Çev.). Remzi Kitabevi. (Orjinal eserin basım tarihi 1959).

Schulz, C., N. (1979). Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. New York: Rizolli.

Scully, V.1962. Louis I. Kahn. New York: George Braziller. Retrieved from https://vdocuments.mx/vincent-scully-louis-kahn.html?page=19. [Son Erişim Tarihi: 26.04.2023].

Scully, V. (1957). Modern architecture: Toward a redefinition of style. Perspecta, 4, 4-11. doi:10.2307/1566851

Scully, V. (1993). Louis I. Kahn and the ruins of Rome. Engineering and Science, 56(2), 2-13. Retrieved from Scully.pdf (caltech.edu)

Shih, C. M., Liou, F. J., & Johanson, R. E. (2010). The Tectonic Integration of Louis I. Kahn′ s Exeter Library. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 9(1), 31-37. doi:10.3130/jaabe.9.31

Solomon, S. G. (2000). Louis I. Kahn's trenton jewish community center (No. 6). New York, Princeton Architectural Press.

Stern, R. A. (1962). PSFS: Beaux-arts theory and rational expressionism. The Journal of the Society of Architectural Historians, 21(2), 84-102. doi: 10.2307/988144

Şenbabaoglu, B. (2004). Understanding lighting in architecture of Louis I. Kahn. Master of Science. University of Missouri, Columbia. Retrieved from Understanding lighting in architecture of Louis I. Kahn - ProQuest

Şentürer, A. (2002). Mimarlıkta Felsefe Nerede Duruyor?. A. Şentürer, Ş. Ural, A. Atasoy (Ed.), Mimarlık ve Felsefe (s. 132-145) içinde. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Tunalı, İ. (2012). Tasarım Felsefesi. İstanbul, Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Uluoğlu, B. (2002). Mimarlık Bilgisinin Çifte Kimliği ve Kavramsallaştırılış Biçimi Üzerine. A. Şentürer, Ş. Ural, A. Atasoy (Ed.), Mimarlık ve Felsefe (s. 52-67) içinde. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Unwin, S. (2014). Twenty-Five Buildings Every Architect Should Understand: a revised and expanded edition of Twenty Buildings Every Architect Should Understand. London- New York, Routledge.

Yıldız, G. (1995). Doğal Işığın Mimari Mekânı Biçimlendirmesi ve Anlam Boyutu Üzerine. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Retrieved from: Ulusal Tez Merkezi | Anasayfa (yok.gov.tr)

Yücel, A. (2002). “Mimarlık Nedir, Mimar Kimdir, (Felsefeye Nasıl Başvurur)?”. A. Şentürer, Ş. Ural, A. Atasoy (Ed.), Mimarlık ve Felsefe (s. 12-17) içinde. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.

Wurman, R., S. (1986). What Will Be Has Always Been: The Words of Louis I. Kahn. New York, Rizzoli.

Şekiller

Url-1. https://www.cloudcuckoo.net/openarchive/wolke/eng/Subjects/982/Burton/burton_t.html. [Son Erişim Tarihi: 26.04.2023].

Url-2.

Louis I. Kahn - ARKITOK [Son Erişim Tarihi: 18.07.2023].

Url-3.

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Sangshad_inside.jpg, [Son Erişim Tarihi: 18.07.2023].

Url-4.

https://images.adsttc.com/media/images/5037/df75/28ba/0d59/9b00/011f/slideshow/stringio.jpg?1414230622 [Son Erişim Tarihi: 18.07.2023].

Url-5. https://www.arkitektuel.com/banglades-ulusal-meclis-binasi/stringio-3-38/, [Son Erişim Tarihi: 18.07.2023].

Published

2023-12-31