İbn Haldun’un Dönemler Kuramının İnsan Doğası Üzerinden Değerlendirilmesi
Keywords:
İbn Haldun, Dönemler Kuramı, İnsan Doğası, Devletin KökeniAbstract
İnsan doğası kavramı yüzyıllar boyunca farklı düşünürler tarafından ele alınıp incelenmiş bir konudur. İbn Haldun da insan doğası ile ilgili görüş belirtmiş düşünürlerden bir tanesidir. Kavram, ana hatlarıyla insanlardaki zorunlu ve değişmez nitelikteki karakteri ifade etmek için kullanılmaktadır. İbn Haldun Mukaddime isimli ünlü eserinde üç tip insan doğası olduğuna dair görüş bildirmektedir. Düşünürün gerek toplumsal kuramı gerekse devlet kuramı onun insan doğası fikri ile ilgili ve ilişkilidir. Düşünür toplumsal gelişmeyi kaçınılmaz bir durum olarak görmektedir. Ayrıca düşünürün fikirlerinde insan doğası fikri ve toplumsal gelişme arasında yakın bir ilişki olduğu da görülmektedir. Devletlerin kuruluşundan yıkılışına kadar olan aşamalarını açıklamaya çalışan düşünürde, dönemler kuramı olarak isimlendirilen bu süreç de insan doğası fikri ile ilgili ve ilişkilidir. Düşünür, devletin kuruluşunu saldırgan insan doğası ile ilişkilendiririrken bir yandan da düşünürde devletin yıkılışına kadar giden süreçte insan doğası fikrinin bu süreçte sürecin açıklanması açısından önemli olduğu görülmektedir. Düşünür toplumsal gelişme ile birlikte insan doğasının hayvani bir şekil aldığını düşünmekte ve buna ek olarak insan doğasının tahrip olduğunu ileri sürmektedir. İşte bu durum devletin kuruluşundan yıkılışına kadar giden süreçte süreci açıklama noktasında oldukça merkezi bir konumda bulunmaktadır.
References
Albayrak, A. (2010). İbn Haldun’un Medeniyet Tasarımı ve İnsan. Journal of Islamic Research, 21(1), 7-20.
Arslan, A. (2017). İbni Haldun. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Dhaouadi, M. (2008). The forgotten concept of human nature in Khaldunian studies. Asian Journal of Social Science, 36(3-4), 571-589.
Düvenci, S. (2018). Kuvvet ve mücadele teorisine göre Mezopotamya'da devletin ortaya çıkışı. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 1(1), 106-116.
Güncel Türkçe Sözlük. (2024). “Fıtrat”. (10 Ağuastos 2024). https://sozluk.gov.tr
Heywood, A. (2015). Siyasetin Temel Kavramları (Çev. Hayrettin Özler). Ankara: Adres Yayınları
Heywood, A. (2018). Siyaset Teorisine Giriş (Çev. Hızır Murat Köse), İstanbuyl: Küre Yayınları
İbn Haldun, İ. (2017). Mukaddime Cilt II. (Çev. Turan Dursun), Ankara: Onur Yayınları.
İbn Haldun, (2018). Mukaddime (Haz. Süleyman Uludağ), İstanbul: Dergah Yayınları.
Kılınç, Z. A. (2018). Toplumsal Sözleşme Teorileri, İbn Haldun ve İnsan Doğası. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 56-68.
Kurğan, E. (2014). İbn Haldûn’da İnsan Doğası ve Akademik Yanılsama: Fıtrat. III. Türkiye Lisansüstü Çalışmaları Kongresi-Bildiriler Kitabı, 3, 81-94.
Kurt, Y. (2005). Kur’an’da Fıtrat kavramı. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 5(3), 71-104.
Ötenkaya, Y. (2022). İbn Haldûn Umrân Mefhumunu Uygarlık/Medeniyet Anlamında mı Kullandı? Kuramsal ve Tarihsel Bir Tahlil. İslam Medeniyeti Araştırmaları Dergisi, 7(1), 1-33.
Park, R. E. (2018). İnsan Doğası Sosyoloji Bilimine Giriş-IV. (Çev. Çağla. Taşkın.) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Uygun, O. (2015). Devlet teorisi. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık.
Uygun, O. (2019). İbni Haldun'un toplum ve devlet kuramı. İstanbul: On iki Levha Yayincilik.
Yıldız, M. (2010). İbn Haldun’un Tarihselci Devlet Kurami. FLSF Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 25-55.
Yumuk, R. (2010). İbn Haldun'da Devlet Görüşü. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(1-2), 229-278.